kene jadi ustazah baru boleh tegur kot?
19 November 2010 by aisyah ishak in

“kalau kau rase kau tu bgus sgt nk nasihat2 aku, tlg lah cermin diri kau tu dlu. and one more thing,klau kau rase kau baik, jd la ustazah oke.”

Minah ni baru kene tegur sikit dah melenting. Ni la orang melayu sekarang, pantang di tegur mesti keluar ayat atas ni. Aku ta cakap org islam sbb org islam dia akan terima nasihat orang sebaiknya. Tada melenting ta tentu pasal.orang melayu je mcm ni. Aku ta kata aku ni bagus sangat, tapi bila hati tu da panas, jadi tegur je la. Demi kebaikan dia,aku dan orang di sekeliling dia juga. Ta salah tegur. Kenapa mesti jadi ustazah dulu baru boleh tegur? Aku mmg ta faham konsep org melayu sekarang.

Aku tau ilmu aku dalam bab agama ta la setinggi mana, tapi kita sesame islam, apa salahnya menegur saudara islamnya bila kita merasakan sesuatu yg ta selesa dgn dia. aku ta nak cita la perkara apa yg dia buat sampai bikin aku panas, sbb benda tu mcm mengaibkan dia. Tapi apa yg boleh aku cakap, memang ta malu ah. Aku berkongsi bilik dengan dia kat matriks. Memang tercabar iman bila duduk dgn dia ni. Turut merasa juga, roommate aku yg lain. Minah ni mmg pantang di tegur. Bila tegur sikit tarik muka. Buat muka taik dia. Bila time malam, tepon mak dia mengadu mcm budak umur 7 tahun! Dia ni anak sulung, orang kata anak sulung ni mmg ta suka di tegur. Dia baget dia betul. Lebih kurang mcm tu lah. Tapi, lu manusia, gua juga manusia. tada ape yg special dlm diri lu. Semua same. Tuhan jadikan kita semua same. Tada cop kat dahi lu mengatakan “ta boleh tegur.nanti kene gigit “ ta da kan kan? Orang sekarang kene belajar menerima teguran org. jangan bongkak bin bingkak la woi. Sekian,

Post a Comment